12 Eylül 2018 Çarşamba

Bitişik ve ayrı yazıldıklarında anlamı değişen ifadeler (못해요 - 못 해요)

video  
Ayrık olan 못 해요 'yu kullanırsanız bir mazaretiniz olduğu hissi oluşur. 
Bitişik olanı kullanırsanız o konuda kötü (beceriksiz) olduğunuz ortaya çıkar.

Korecede, yazarken ayrı yazılan fakat söylenirken bitişik söyleniyormuş gibi çıkan bazı kelimeler vardır. Bu konu altında benzerlik gösteren fakat anlamı farklı olan ifadeleri inceleyeceğiz. Benim unuttuklarım var ise yorum olarak yazabilirseniz ben de eklemeyi yaparım.

Önce ekleri inceleyelim

önüne gelen eylemi olumsuzlaştırır.
하다 yapmak fiili olup geniş zamanda kibar çekimli hali "해요 =  yaparım, yapıyorum"

못해요 = bir konuda iyi olmamak, bir şeyi iyi yapamamak, yeteneği olmamak
못 해요 = (herhangi bir sebepten ötürü)  bir şeyi yapamamak

못해요'nun zıt anlamlısı olarak 잘해요'yu kullanabiliriz.

하다; fiil (동사), sıfat(형용사) ve yardımcı fiil (보조동사) olarak kullanılabilir.

örneklerle açıklarsak;


  • 걔는 노래를 못하는 게 아니라 그냥 못 해
    = O, şarkıyı kötü söylediğinden değil sadece söyleyemiyor (bir rahatsızlığı olabilir)
  • 음식 맛이 예전보다 못하다 (동사)
    = Yemeğin tadı öncekinden kötü
  • 잡은 고기가 못해도 열 마리는 되겠지. (형용사)
    = Yakalanan balıklar iyi olmasa da (kötü olsa da) on tane yetecektir.
  • 배가 아파 밥을 먹지 못하다 (보조동사)
    = Karnım ağrıyor yemek yiyemem
  • 술을 못 하다.
    = İçki içemem (çünkü günah)
  • 술을 못하다.
    = İçki içemem
    = iyi bir içici değilim
  • 노래를 못 하다
    = şarkı söylemeyem (boğazlarım acıyor)
  • 노래를 못하다 
    = şarkı söyleyemem
    = kötü şarkı söylerim
    = Şarkı söyleme konusunda beceriksizim




3 yorum:

Unknown dedi ki...

ben sizi taktir ediyorum ne yazık ki gençligimiz okumayı ve ögrenmeyi sevmiyor a ben keşke paylaşabilseydim sitede çünkü ögrenmek istiyen ve kitap arıyan çok bence oturup çalışarak ögrenilecek diller arasında,ispanyolca,italiyanca(bana göre kolay diller)yüzde 100 ögrendimde ancak o zaman tüm eksikleri görebilirim..çok teşekürler..aslında meslek edinme gençler için çok iyi koreceden sonra japonca ve çince ögrenirmiyiz gelecekte ülkemiz adına çok faydalı olan diller

Unknown dedi ki...

bu blog olmasa ben napacaktım.. çok teşekkürler

nuray dedi ki...

Çok faydalıydı. Eline sağlık.