8 Aralık 2013 Pazar

Dong-da Sallim (동다 살림) Kore Çay Kültürü


동다 살림 Dongd-da Sallim çay içme görgü kurallarının bir çeşididir.

동다 [Dong-da] Kore kültür ve tarihinin temelindeki Kore'nin güzelliğini yeniden keşfetmek için yaratılmış Kore çay kültürü anlamına gelir. Buradaki Dong [東-Çince Doğu demek] kelimesi güneş, doğum ve eskiyi yeniden algılamanın memnuniyetini ifade eder.

Çay Seremonisi Prosedürü

1. Çay Seremonisi Çanı [다고 타종] : Kore, gökyüzünü beş ana renk ile ifade edip, seremoni kurarken gökyüzünü açma anlamında 5 kez çanı çalar. Çayın kokusunun çan sesiyle birlikte boşluğa yayılması bütün varlıklara mutluluklar dilemesi anlamına gelir.

2. Jopae (isim levhası) [조패] : Davet edilen misafirlerin adı, takma adı, önemli tecrübelerinin yazıldığı isim levhasıdır ve çay içilen yerin nezaket kuralları ve yüceliğini ifade eder. Budist tapınaklarındaki saygı kurallarında yer almıştır.

3. Oturacak Yeri Seçme [앉을 자리 정하는 법] : Davetli kişinin toplumdaki güç, onur ve tanırlılığından ziyade çay kültürü konusunda en tecrübeli kişiye saygı gösterilir. Çay içilen yerin saygınlık ve görgü kuralları içindir.

4. Kokuyu yaymak [형 피우기] : Çay içilen yerin güzel kokmasını sağlamak içindir. Ayrıca Budizm'deki çayın kokusunun vücuda sinerek bu dünyanın pisliklerinden arınması düşüncesi sebebiyledir. Çayı içen kişi bu sayede ruhsal bir arınma yaşayarak, saygı ve özveriyi ön planda tutar.

5. Çiçek [꽃 한송이] : Çay içilen odanın içindeki çiçekle, Şaman devrinde yapılan ayinlerden biri sembolize edilmesi amaçlanır. Şaman, Tanrıyla konuşması sırasında büyük bir ağacın altında ayin yapmıştır. Bu ağaca ebediyen göğün kutsallığını sindiği için, günahkar kişi bu ağacın altında günahlarından arınır. Bu efsaneyi bir adet çiçek şeklinde uygulamışlardır.
Bunun anlamı ise şöyledir; çiçeğin üzerindeki tohumlar ayrı ayrı toprağa ekilirse her bir tohum tekrar bir çiçek olur ve tekrardan bu çiçeklerin üzerinde tohumlar çıkar. Aynı şekilde çay içilen odadaki buluşmanın da güzel ilişkiler doğurmasını dilerler.

6. Mendil Sermek  [찻수건 펄치기]: Budistlerin yemek yemeden önce yere mendil serip onun üzerinde yemek yeme uygulamalarıdır. Bu sayede kendilerine mütevaziliği öğretiyorlardı. Mendili açarken bir köşesinin hafifçe kaldırılıp atılması Kore geleneksel danslarından biri olan Salpuri dansı figürlerinden beyaz mendil atma haraketinde görülebilir. Misafiri mutsuzluk ve kötü şanstan arındırmak anlamındadır.

7. Çay içilen yerde açılan mendilin katlanması [찻자리에 펐던 자리수간 거두어 접기] : Kendi hayatını kendi sorumluluğnda kabul edip doğru ve yanlışlarını kendince toplayıp yüklenerek, aydınlık bir yaşam dilemesi anlamındadır.

8. Çay Fincanını Yıkama [찻그릇 씻기] : Bir an da olsa dünyevi kirleri temizleyerek daha aydın bir ruhla ayrılmayı arzulamak anlamına gelip, kendini sınava çekme ve tövbe etmeyi de ifade eder. Ayrıca misafirin çay içeceği fincanı yıkayarak misafire iyi niyet göstermenin bir işaretidir.

9. Fincanı doldururken çıkan ses [그릇 씻은 물 따르는 소리내기] : Sükunetin içine doğru yapılan bir meditasyondur.

10. Fincanı yıkadıktan sonra mendille kurulamak [씻은 다완을 수간으로 닦기] : Sağ yöne doğru üç defa kurulamak, geçmiş, şimdiki zaman ve gelecekteki hatalar için af dilemek anlamında olup, sola doğru mendil çekerek kurulamak ise evrenin enerjisini çay fincanına koyarak misafire ikram etmektir. Bu kural Matra'nın dairesel desenlerinden gelmektedir.

11. Fincanın sıcak su ile çalkalanması [더운 물로 차완 덥히기] : Misafiri rahat ettirmek için gösterilen içtenlik ve çayın tadını daha güzel kılmak için yapılan eylemdir.

12. Çay seremonisi Çanı [다고 타종] : Seremoni biterken gökyüzünü kapatmak anlamında 5 kez çan çalınır ve seremoninin bittiğini bildirir.


Hiç yorum yok: