27 Mayıs 2016 Cuma

Korece ~ㄹ/을걸 (그랬다) eki



이럴 줄 알았으면 너를 죽일걸

Hayatta herkesin yaptığı şeylerden pişman olduğu ve hatırladığında o pişmanlığını dile getirmişliği vardır değil mi? Tam olarak o pişmanlığı belirten ekten bahsediyoruz işte :)

Tanım:
말하는 사람이 하지 않은 일이나 하지 못한 일에 대한 후회나 아쉬움을 나타낼 때 쓴다
Konuşan kişi, yapmadığı ya da yapamadığı şeylere dair pişmanlık ya da hüsran (duygusu) ortaya çıktığında kullanır
*Pişmanlık belirttiğinden Geçmiş zamanda kullanılır

Kullanım
************************************
Fiil + ~ㄹ/을걸 (그랬다)
Fiil + 지 말걸 그랬어요 (olumsuz şekli)
************************************

-지 말걸 그랬어요  ekindeki
-지 말다 bir şeyi yapmayı bırakmak, cümleye olumsuzluk eki vermek için kullanılır. 
fill + 지 말아요 (-지 마세요)
하다 = yapmak 
>  하지 말아요 = yapMAYINIZ

Ufak bir kaç örnekle başlayalım;


Onu sevmedim ama sevmeliydim (keşke sevseydim)
그를 사랑하지 않았는데 사랑할걸 그랬어요

Onu sevdim ama sevmemeliydim (keşke sevmeseydim)
그를 사랑했는데 사랑하지 말걸 그랬어요

Geçmişteki bir durumu normal söylerken;
좀 더 어릴 때 유학을 가지 않았다
Biraz daha gençken yurtdışına okumaya gitmedim

pişmanlık belirten cümle kurarken;
좀 더 어릴 때 유학을 갈걸 그랬어요. 지금 영어를 잘 했을 텐데요.
Biraz daha gençken yurtdışında okumaya gitmeliydim. şimdi ingilizceyi çok iyi konuşuyor olurdum.

고등학교 때 많이  놀고 공부를 하지 않았다
Lisede iken çok fazla oynayıp (boşboş gezip) ders çalışmadım.

고등학교 때 공부를 더 많이 할걸 그랬어요. 그랬으면 더 좋은 대학교에 입학할 수 있었어요
Lisedeyken biraz daha fazla ders çalışmalıydım. Öyle yapsaydım daha iyi bir üniversiteye girebilirdim.


gel gelelim zor örneklere geçelim :)

그 친구와 그렇게 써울 줄 알았으면 그 모임에 가지 말걸 그랬어요
O arkadaşımla öyle kavga edeceğimi bilseydim o buluşmaya gitmezdim

아직도 청소하고 있는 줄 알았으면 좀 더 늦게 들어올걸 그랬어요
Hala daha temizlik yapıyor olduğunu bilseydim biraz daha geç (içeri) gelirdim

시험에 합격하기가 정말 어렵군요. 좀 더 일찍부터 준비할걸 그랬어요
Sınavı geçmekgerçekten zormuş. Biraz daha erkenden hazırlanırdım.

어머, 그렇게 재미있었어요? 그렇게 재미있을 줄 알았더라면 저도 갈걸 그랬네요
Hay Allah, O kadar eğlenceli miydi? Öyle eğlenceli olacağım bilmiş olsaydım ben de giderdim.

Not: 그랬어요 ekine ~나  veya ~나 보다 eki ile de kullanabilir,

(으)ㄹ걸요 ekinden farklıdır. Karıştırmayın! Sadece konuşan kişinin tahminini belirten bir ektir. Herhangi bir zaman dilimindeki durum için tahmin yürütülürken kullanılır. 




2 yorum:

Unknown dedi ki...

Teşekkürler.Ellerinize sağlık.Anlaşılır anlatmışsınız:)

Unknown dedi ki...

Neden son cümlede 알았으면 değil de 알았더라면 yazıyor? Ve aynı şekilde 그랬어 değil 그랬네?