2 Kasım 2013 Cumartesi

Korece "Fiil/Sıfat + 지 않다" eki



Fiil veya Sıfattan sonra gelir, cümleye olumsuzluk anlamı katar. Sesli harfle ya da sessiz harfle bitmesi farketmiyor. Hepsine + 지 않다 eki geliyor. Fiilden önce gelen 안 eki ile aynı anlamı taşır.

**가다 [ga-da] = gitmek
가 + 지 않다 = 안 가다 = gitmemek

**읽다 [ilg-da] = okumak
읽지 않아요 = okumuyorum
안 읽어요 = okumuyor

**예쁘다 [ye-ppeu-da] = güzel olmak
예쁘지 않아요 = güzel değil
안 예뻐요 = güzel değil

Not: + 지 않다 eki, 알다 (bilmek), 깨닫다(farketmek), 지각하다(algılamak), 인식하다(hatırlamak) filleriyle kullanımaz. Kullanılır fakat biraz kaba olur.
"Seni tanımadım" demek yerine "Seni tanıyamadım" demek daha uygundur.

O gibi durumlarda +지 않다 yerine + 지 못하다 kullanılmalıdır.

Örnek : (예)

그는 사람을 인식하지 않는다 (X) = O onu hatırlamadı (bilerek yapmış gibi duruyor)
그는 사람을 인식하지 못한다 (O) = O onu hatırlayamadı


책을 읽다 > 책을 읽지 않아요
Kitap okur > Kitap okumaz

김치가 맵다 >  김치가 맵지 않아요
Kimçi acıdır > kimçi acı değildir

매일 운동하다 > 매일 운동하지 않아요
Her gün spor yapar > Her gün spor yapmaz


A: 선생님이 지금 TV를 봐요? / Öğrenmen şimdi TV mi izliyor?
B: 아니요, 책을 읽어요 / Hayır, kitap okuyor
A: 네, 성생님은 지금 TV를 보지 않아요. 책을 읽어요
 = Evet, öğretmen şimdi TV izlemiyor. Kitap okuyor

1) 이 음식은 매워요?  - 아니요, 맵지 않아요. 맛있어요
= Bu yemek acı mı? - Hayır, acı değil. Lezzetli

NOT:
안 알아요 (X) ==> 몰라요
안 있어요 (X) ==> 없어요
안 공부하다 (X) ==> 공부를 안 하다, 공부하지 않다
안 아름답다 (X) ==> 아름답지 않다

3 yorum:

Dream Catcher dedi ki...

Sözlükten acı kelimesinin Korecesine baktığımda buradakinden farklı bir anlam çıkıyor. Burada yazan kelimenin başka bir anlamı daha var mı acaba?

Halime Oral Yalçın dedi ki...

siz hangi anlamı çıkarıyorsunuz?

Gamze dedi ki...

merhabalar ben bir konu hakkında yardım isteyecektim . kitapta da bu konu hakkında bilgi bulamadım , eğer yardımcı olursanız gerçekten çok sevinirim . Kelimenin sonunda kullanılan 지 않는다 ve 는다 bu eklerin geçmiş, geniş ve gelecek zaman versiyonunu biliyor musunuz? bana bu konuda yardımcı olabilir misiniz? 지 않아요 gibi 'yo'lu cümleleri kurabiliyorum ama '-ın/ nınta 'ları kitabımda bulamadım. umarım anlatabilmişimdir . nasıl anlatacağımı da bilemedim ama inşallah beni anlarsınız . size kolaylıklar diliyorum ve cevabınızı bekleyeceğim :) şimdiden teşekkürler :)