10 Ekim 2013 Perşembe

Bir Fiil'in çekim halleri -하다 (Yapmak)



"하다 = Yapmak" fiilinin çekim halleri;

= Yapmak [fiil hali]
Geniş Zaman
하 = Temel Geniş Zaman [yalın hali]
해 = Yaparım/yapıyorum [gayri resmi düşük seviye]
해요 = Yapıyorum [gayri resmi yüksek seviye]
한다 = Yapıyorum [resmi düşük seviye]
합니다 = Yapıyorum [resmi yüksek seviye] [okunuşu 함니다]

Geçmiş Zaman
했 = temel geçmiş zaman [okunuşu 핻]
했어 = yaptım [gayri resmi düşük seviye] [해써]
했어요 = yaptım [gayri resmi yüksek seviye ] [해써요]
했다  = yaptım [resmi düşük seviye] [해따]
했습니다 = yaptım [resmi yüksek seviye]  [해씀니다]



Gelecek Zaman (ㄹ/을)
할 = temel gelecek zaman
할 거야 = yapcam /yapacağım [gayri resmi düşük seviye]
할 거예요 = yapacağım [gayri resmi yüksek seviye]
할 거다 = yapacağım [resmi düşük seviye]
할 겁니다 = yapacağım [resmi yüksek seviye] - [할 검니다]

Koşullu Gelecek Zaman (Tahmin)
하겠어 = yapacağım [koşullu resmi düşük seviye] [하게써]
하겠어요 = yapacağım [koşullu resmi yüksek seviye] [하게써요]
하겠다 = yapacağım [koşullu resmi düşük seviye] [하게따]
하겠습니다 = yapacağım [koşullu resmi yüksek seviye] [하게씀니다]

Geniş Zaman Soru Şekli (?)
해? = Yapar mısın? [Basit Gayri Resmi düşük seviye]
해요? = Yapıyor musun? [Gayri resmi yüksek seviye]
하니? = Yapıyor musun? [Resmi düşük seviye]
합니까? = Yapıyor musunuz? [Resmi yüksek seviye] [함니까?]

Geçmiş Zaman Soru Şekli (?)
했어? = Yaptın mı? [Gayri resmi düşük] [해써?]
했어요? = Yaptın mı= [Gayri resmi yüksek] [해써요?]
했니? = Yaptın mı? [Resmi düşük seviye] [핸니?]
했습니까? = Yaptınız mı? [Resmi yüksek seviye] [해씀니까?]

Emir Şekli (-세요/으세요)(으십시오)
해 = Yap [Gayri resmi düşük]
하세요 = Yapınız [Gayri resmi yüksek]
해라 = yap [Resmi düşük seviye]
하십시오 =Yapınız [Resmi yüksek seviye]

Öneri Şekli
해 = Yapalım [Gayri Resmi Düşük]
해요 = Yapalım [Gayri Resmi Yüksek]
하자 = Yapalım [Resmi Düşük]
합시다 = Yapalım [Resmi Yüksek]

Siz de buna göre herhangi bir fiili çekimleyebilirsiniz. Fiilin sesli harf ile bitip bitmemesine dikkat ediniz.

kaynak : dongsa

10 yorum:

Adsız dedi ki...

Çok güzell Allah razı olsun :))

Halime Oral Yalçın dedi ki...

Teşekkür ederim, Cümlemizden Allah RAzı olsun inşAllah :)

Tevfik Demir TOPALDEDE dedi ki...

tesekkur ederim halime hanım emeğiniz uzerimizde coğaldı nasıl oderim bilmem artık allah razı olsun.

Halime Oral Yalçın dedi ki...

@Tevfik Demir TOPALDEDE
ne demek efendim, biz öğrenirken öğrenmekte olan arkadaşlara da bir faydamız oluyor :)

Adsız dedi ki...

Emeğin çok fazla. Eline sağlık.

Halime Oral Yalçın dedi ki...

@Nuray Hanım (Adsız)
bilgi paylaştıkça daha güzel oluyor :) birileri emek vermeli ki güzel şeyler olsun ülkemde ^^

Unknown dedi ki...

sevgili halime ablacımm acaba okunuşlarınıda yazsan olurmu okuyorum ama tam emin olamıyorum :( ayrıca sayfan mükemmeelll :D

Unknown dedi ki...

anlamadığım şu. 3 hitap sekli yokmu. cok saygili. normal saygili. bide arkadaş
sizinki anlamadım dusuk saygili disuk normalfilan

Unknown dedi ki...

Hem Resmi hem Düşük, hem Gayri Resmi hem Yüksek nasıl? Ya Resmi yapıda /tür ya samimi yapı/tür yada amiyane günlük yapı veya türde olmalı değimli.Eleştirilerimi lütfen yanlış anlamayınız Resmi yapı ( yüksek seviye ). Bu güne kadar güvenle kalabilmiş güzel bir blog unuz var beğeni ile sık sık ziyeret ediyoruz. Şu hada 하다 = “ Yapmak " fiili 이다 ” ida - olmak “ bir türlü beni tatmin edecek düzeyde bilgi bulamıyorum.Hep bir şeyler eksik mantık almakta zorlanıyor. Bu fiil çekimlerini anlatmaya ciğeri yetecek bir babayiğit yokmu yahu Bu ida 이다 nasıl입니다 oluyor neden oluyo ne ile öyle oluyo 이+ㅂ니+다 oluyor anlayabilmiş değilim. Hadi +다 mek mak mastarı daㅂ니 nedir ki. Birde bu 이ve가 var. Bu 가ga kaç yerde kaç çeşit kullanımı var. Zaten çok hızlı konuşuyor acayip kısaltıyorlar her şeyi.Bu ikisi yüzünden bir adım ilerliyemiyorum takıldım kaldım.

Adsız dedi ki...

Merhaba cevap verirseniz sevinirim. Sonu 다 olan fiillerde ( mesela 가다) şimdiki zamanı 가고 있습니다 / 가고 있어요 gibi yaziyoruz . Peki ayni durum sonu 하다 - lı fiiller için nasıl? 가고 했습니다 / 가고 했어요 mu?