11 Ocak 2014 Cumartesi

-을 겸/hem...hem de, -던데/-da, -는다니/~diye dediği için



1)  -을 겸/hem...hem de : 
Bir şeyi yaparken birden fazla amaç varsa kullanılır.

Örnek :
도서관에 자주 오세요?
Kütüphaneye sık sık gelir misiniz?

네, 책도 빌릴 겸 조용히 공부도 할 겸 자주 와요.
Evet, Hem ödünç kitap almak hem de sessizce ders çalışmak için sık sık geliyorum.
=hem kitap da ödünç alıyorum ,hem ders de çalışabiliyorum. Bu ikisini de yapabildiğim için sık sık geliyorum.

Örnek2:
친구도 만날 겸 구경도 할 겸 해서 다녀왔어요
Hem arkadaşlarıyla buluşmak hem de gezmek için gidip geliyor.

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


2) -던데/-da, 
Önceden deneyimlenmiş bir şeyi tekrar hatırlatmak isterken, söyleyeceğiniz sözün devamı olduğunu belirtmek isterken kullanılır.
"Bugün Cuma da .... bir planın var mı" gibi

Örnek :
재시카 생일이 오늘이던데 무슨 선물을 할 거야?
Jesikanın doğum günü bugün DE ne hediye alacaksın?

지갑이 낡은 것 같아서 지갑 사 주려고.
Cüzdanı eskimiz gibi görünüyordu o yüzden cüzdan alıp vereceğim.

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

3) -는다니(까)/~diye dediği için
는다고 하니까 'nın kısaltılmış halidir. Başkasından duyduğumuz bir şey hakkında konuşurken kullanılır.

Örnek :
"그 하속 집은 비싸요"
Bu yurt pahalı

그 하속 집은 비싸다니 다른 곳을 찾아봅시다
Bu yurt pahalıymış (pahalı diye duydum) başka bir yer bakalım.

그 영화는 지루하고 이해하기 어려워요
Bu film sıkıcı ve anlaması zor

그 영화는 지루하고 이해하기 어렵다니 다른 영화를 볼까요?
Bu film sıkıcı ve anlaması zor dediklerin için başka bir film izleyelim mi?


2 yorum:

weisse rose dedi ki...

는다니 konusunda hep sifatli ornek vermissiniz.anladigim kadariyla sifatlara 는 eki getirmeden yalin haline ek ekleniyor, 어렵다니 gibi. Peki sifatli degil hareket bildiren bir fiille de ornek verebilir misiniz bu ekin nasil kullanilacagini anlamam icin? Simdiden tesekkur ederim^^

Halime Oral Yalçın dedi ki...

fiil'i örnek vermediğimi şimdi farkettim. örneklere ekleme yapılacaktır.

fiil + 는다니까 (먹는다니까)
fiil + ㄴ다니까 (간다니까)
şeklinde kullanılıyor.