5 Temmuz 2013 Cuma

Korece Geçmiş (과거) Zaman



Normal dereceli konuşurken cümleyi kibar bir şekilde bitirmek için "요" ekini kullanıyoruz. "요" eki kullanmadığınızda ise bu kaba bir şekilde konuşma olacaktır. İki arkadaş arasında ya da kendinizden küçüklerle konuşurken "요"  kullanmayabilirsiniz.

-았어요 fiil 오 veya 아 ile bitiyorsa
-었어요 fiil 오 veya 아 ya da 이 karakterle bitmiyorsa
-였어요 fiil 이 ile bitiyorsa

di'li/miş'li geçmiş zaman yapmak için ise;
-았었어요
-었었어요
-였었어요

Cümlenin sonuna ? (soru işareti) koyduğunuzda ve cümlenizi soru sorarmış gibi söylediğinizde normal cümleyi soru cümlesi de yapabilirsiniz.

Yüksek dereceli bir şekilde bitirmek için cümleyi aşağıdaki eki kullanmalısınız.
-았습니다
-었습니다
-였습니다

Soru hali;
-았습니까?
-었습니까?
-였습니까?

보기 (Örnekler)

사다 [sa-da] = satın almak사 + 았어요   [sass-eo-yo] = satın aldım (zaten 아 ile bittiği için ikinci a kullanılmıyor)
= 샀어 > düşük dereceli (yaşca küçük ve arkadaşlar arasında)
= 샀어요 > orta dereceli
= 샀습니다 > yüksek dereceli konuşma şekli
= 샀어요? = satın aldın mı?
= 샀습니까? = satın aldınız mı?

오다 [o-da] = gelmek
오 + 았어요 [o-ass-eo-yo] = geldim
왔어요 [wasseoyo]

적다 [jeok-da] = yazmak
적+었어요
적었어요 [jeog-eoss-eo-yo] (cogosseoyo) = yazdım

하다 [ha-da] = yapmak
하+였어요 (하다 bir istisna, a ile bitiyor ama 해 oluyor)
했어요 [haess-eo-yo] (haesseoyo)

팔다 [pal-da] = satmak
팔+았어요
팔았어요 [pal-ass-eo-yo] (parasseoyo) = sattım

잡다 [jab-da] = yakalamak
잡+았어요
잡았어요 = yakaladım

놀다 [nol-da] = oynamak, eğlenmek (gezmek)
놀+았어요
놀았어요 = oynadım

기다리다 [gi-da-ri-da] = beklemek
기다리+였어요
기다렸어요 [gi-da-ryeoss-eo-yo] ()kidaryosseoyo) = bekledim

Cümleler;
언제 = ne zaman
언제 왔어요? = Ne zaman geldin?

도착하다 = varmak
언제 도착했어요 = Ne zaman vardın?

누구/ 누가 = kim
그거 누가 만들었어요? = Bunu kim yaptı?

누가 샀어요? = Kim satın aldı?

전화하다 = telefon etmek
누가 전화했어요? = kim telefon etti?

2 yorum:

Unknown dedi ki...

Emeğine sağlık cidden çok yararlı olmuş anlamadığım bir konuydu sayende anladım...

Unknown dedi ki...

Sağolun gerçekten. Orta yuksek hitapları ayırmanız çok işime yaradı😁☺